11/05/04 Muszáj mindig adni valamit?

Madalina Rita

A közösségi média egyik sikerének, használata tömegessé válásának egyik fő oka, hogy az itt megjelenő vállalatok a követőszám növekedése és a visszajelzések generálása érdekében folyamatosan különböző ajándékokkal, kedvezményekkel és nyereményekkel jelentkeznek. 

A felhasználók nagy százaléka (egyes kutatások szerint 77% is lehet ez az arány) csak ezek miatt kezd el követni egy-egy brandet. Ez már tapasztalati alapon is elég nyilvánvaló a legtöbb community manager számára. 

Ennek a bejáratott viszonyrendszernek megvan az a veszélye, hogy csupa olyan követővel tömjük tele a közösségimédia-jelenlétünket, akik igazán nem irántunk érdeklődnek, csak jól szeretnének járni. Ez egy bizonyos szintig elkerülhetetlen és tudomásul kell vennünk, viszont nem szabad teljesen elengedni a gyeplőt: a szociálpszichológiából is ismerős az az alaptétel, miszerint ha valakitől kérünk valamit - és lehetőleg egy megerőltetőbb dolgot -, akkor jobban meg fog kedvelni minket, illetve segít nekünk. Még sikeresebbek lehetünk, ha nem ígérünk a segítségért a hálán kívül semmit.

Ehhez hasonlóan cselekedett nemrég az IKEA, amikor a Family klub tagoknak egyszerűen elküldött egy kérdőívet, hogy legyenek már olyan kedvesek és töltsék ki. Ennyi. Nem lehetett nyerni, nem kaptak ajándékot, nem történt semmi, csupán ha úgy gondolták, egy kérdőív kitöltésén keresztül segíthettek a vállalatnak.

Valószínűleg kevesebben válaszoltak a kérdésekre, mintha felajánlottak volna valamit cserébe, de azt gondolnám, hogy alapjában véve értékesebb visszajelzéseket kaptak és maga az interakció is értékesebb volt, mint egy ajándékkal felhigított CRM-kampány.

A közösségi médiára átültetve  a gondolatot: néha érdemes egy nagyobb, már bejáratott közösségen belül mindenféle ígéretek, nyeremények nélkül kérni valamit a követőktől. Ezáltal ha csak kicsit is, de erősödhet a kapcsolat közöttük és a követett brand között.

 




Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://trendlabor.blog.hu/api/trackback/id/tr422876725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PROnTheGo · http://pronthego.blog.hu/ 2011.05.04. 14:40:12

Aboszolút egyetértek azzal, hogy a mézesmadzag nélkül szerzett követők értékesebbek és elkötelezettebbek. Emellett azt is gondolom, hogy főleg a kezdeti időszakban, az első néhányszáz követő megszerzéséig nagyon rögös az út ilyen akciók nélkül. Kivéve persze az érzelmekre erősen ható ügyeket, amelyek maguktól is ragadósak.

Madalina Rita 2011.05.04. 14:54:08

@PROnTheGo: Ez szerintem is így van. Én is ezért írtam, hogy inkább a nagyobb, már bejáratott közösségeken belül javasolt ilyesmivel foglalkozni - de érdemes.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.05. 13:26:15

Hát nem tudom. Engem nagyon zavarnak ezek a kéretlen cuccok. Ha évente egy lenne, akkor ok, de minden héten 3* kikérnék a véleményemet. Már ha kiadnám.

Spam, spam, spam, bean and spam!

Madalina Rita 2011.05.05. 13:38:22

@TrueY: Túl sokmindenre vagy feliratkozva. :))

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.05. 14:08:55

@MadalinaRita: Nem kell ahhoz feliratkozva lenni! Megtalálnak telefonon, postai úton, e-mail-ben, sőt SMS-ben is.

Madalina Rita 2011.05.05. 14:19:59

@TrueY: Akkor viszont az adataiddal is kereskedhetnek. Ilyenkor érdemes megjegyezni, melyik cég keresett meg, és jelenteni a dolgot az NHH-nak.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.05. 14:35:10

@MadalinaRita: Többnyire nyilvános adatbázisok, illetve keresőrobotok. Nem kell ehhez sokkal több... :)

Madalina Rita 2011.05.05. 14:48:27

@TrueY: Az persze lehet. De akkor sem kezelhetik az adataidat.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.05. 15:40:04

@MadalinaRita: Elvileg persze, hogy nem. Gyakorlatilag meg persze. :)

ignore all 2011.05.10. 17:19:25

Én az eseményeknek kiírt "nyerjéleztmegazt" üzenetektől vagyok ki a Facebookon. Gondolom rengetegen nyehettek már rajtuk.. Most az új terület a social gaming, a játékokon keresztül kapjuk meg a marketingadagunkat. www.facebook.com/enterdigital Lesz belőle új trend, vagy bukta?

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.11. 09:58:10

@ignore all: Ezért nem iratkozom fel az arckönyvre. :) T-Home-on nézek TV-t. Azért az elmúlt 5 évben nem láttam TV reklámot. Talán csak egyszer, amikor a feleségem elaludt a TV előtt és nem találtam a távirányítót, hogy át tudjam ugorni a reklámot.

Amióta a HVG-t is digitális formában olvasom, még a HVG reklámjait sem látom ( qltura.blog.hu/2011/04/16/hajtek_dhvg_digitalis_hvg_ipad_on ) . Firefox-on meg installálva van a Ad-Block tool. Ha véletlen beugrik egy reklám, azonnal felveszem a block-olandók listájára.

Így megy ez. :)

Madalina Rita 2011.05.11. 10:01:58

@ignore all: Az eseményes spam szerencsére leáldozóban van, bár persze lehet, hogy csak az ismerőseim szoktak le róla. :)

Ez a gamification dolog most új buzzwordként jelent meg annak ellenére, hogy már tök régi. Valamiért várom a végét. :)))

ignore all 2011.05.11. 10:47:13

@TrueY: Engem azért elkapott a face-gépszíj, bár nem vagyok igazán aktív. Van, be-bekukkantok, de nem használom ki igazán a "lehetőségeit".

A TV-reklámokban nagyon igazad van, olyan zajt és feszültséget tudnak kelteni egy-egy spottal, hogy menekülök a kereskedelmi csatornáktól. Az Ad-Block pedig alap :)

@MadalinaRita: igen, érezhetően kevesebbet kapok mostanában, bár már kialakult bennem a törlőreflex :)

A gamification nekem valahogy kimaradt, csak onnan gondoltam, hogy nem új dolog, hogy Gabe Zichermann-t gamifification-guruként aposztrofálják. Az bizti nem pár napos meló a részéről. De akkor megint fáziskésésben vagyok :)

Madalina Rita 2011.05.11. 10:49:46

@ignore all: Ne aggódj, a magyar szakma is kicsit lemaradt, szóval nem vagy egyedül. :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.05.11. 10:52:23

@ignore all: Az az igazság, hogy én nem is az engem nem érdeklő reklámoktól félek! Egyre közelebb van az az idő, amikor a személyes érdeklődést egyre jobban be fogják tudni lőni borzolási szokások alapján. Már most is van 1,5m DVD-m és 10 m könyvem, amit el kellene olvasni... :)


süti beállítások módosítása