Sokszor sok helyen leírták már, hogy a közösségi média nem kezelhető pusztán a vállalati kommunikáció egy újabb csatornájaként, hanem mára központi szerep illeti meg a márkaépítésben, imázsépítésben. Ebben az esetben tehát az alábbi ábra első három sorában szereplő tevékenységek szerves része, központi eleme a közösségi média, az online közösségépítés.
A vállalati, szervezeti evolúció egy következő lépcsőfoka, amikor a klasszikus kommunikációs feladatokon túl egyéb működési területek életében is szerepet kap az online közösség. Már egyre több olyan példával találkozhatunk, amikor a közösségi média az ügyfélszolgálat, a termékfejlesztés, de már a logisztika eredményes működéséhez is hozzájárul, ezek közül gyűjtöttünk össze néhány tanulságos esetet.
Hewlett Packard – több mint száz szakértő segíti a közösségi ügyfélszolgálatot
A HP vállalati működésébe az online közösséget több területen is integrálták: az általános imázsépítésen túl az ügyfélszolgálatban és a termékfejlesztésben is fontos helye van a közösségi médiának: gondoskodtak arról, hogy az ügyfelektől a Facebook-on, Twitteren keresztül érkező, a termékekkel kapcsolatos visszajelzések eljussanak a fejlesztéssel foglalkozó megfelelő csapatokhoz. Az ügyfélszolgálati tevékenységet több mint 100, HP-nagykövetként működő szakértő is segíti az ügyfelek kérdéseinek megválaszolásával. További terveik között szerepel a különböző közösségimédia-csatornákon beérkező kérdések, megkeresések integrált kezelése: ezek kivétel nélkül eljutnak majd a HP Support Forum szakértőihez.
Vitamin Water – a Facebook követők találták ki az egyik terméket – az ízektől a címkéig
Az USÁ-ban és Ázsia néhány országában közkedvelt, többféle ízű frissítőket gyártó Vitamin Water egyik termékének kifejlesztését teljesen a Facebook-követőkre bízta az ízesítések kiválasztásától kezdve egészen a külső dizájn meghatározásáig egy e célból létrehozott alkalmazás segítségével. A szavazásra bocsátott ízek körét először az említések száma alapján szűkítették, majd a 10 leggyakrabban említett gyümölcsre lehetett leadni a szavazatokat. Az ízesítés eldöntése után az app segítségével a rajongók terveket készíthettek a címkére vonatkozóan, végül a névre is javaslatokat tehettek. Így jött létre a Vitamin Water feketecseresznye-lime ízesítésű kiadása, mely a beszédes „Connect” nevet viseli azóta is.
Con-Way – Twitter kamionsofőröknek, a logisztika szolgálatában
A logisztikával foglalkozó Con-Way egy kislétszámú, de annál intenzívebben működő, a munkavégzés alapját jelentő közösséget hozott létre a Twitter segítségével, kamionsofőrök körében. A külső szemlélő számára nehezen értelmezhető üzenetekből a sofőrök számára kiderül, hol van éppen szállítmányozásra váró áru, milyen határidők tartoznak ahhoz, s a megadott linkre kattintva vállalhatják el a munkát. (Érdemes a követők profiljait is megnézni, akik tényleg kamionsofőrök - és aktív Twitter-felhasználók is egyben :)). A friss szállítmányozási megbízásokról szóló tweetek 15 percenként frissülnek. A sofőrök jellemzően smartphone-juk segítségével használják az oldalt.
Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!
5 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
PR_hub · http://publicrelationshub.wordpress.com/ 2011.01.12. 07:44:06
Az egyik kérdés a következő volt: Miért csatlakoznál egy vállalat / márka online közösségéhez?
A válaszok megoszlása:
Szórakozásból, kikapcsolódásból - prémium tartalomhoz való hozzájutás (46%)
Problémamegoldás, termék és szolgáltatás információ miatt - "ügyfélszolgálat" (43%)
Ösztönzők miatt (termékek ingyen, kuponok, egyéb kedvezmények) (34%)
Az újfajta kapcsolattartási formák megismerése miatt (29%)
Visszajelzést adni a termékekről és a szolgáltatásokról (25%)
A reklámok miatt/hatására (6%)
(A felhasználók több jelölőnégyzetet is bejelölhetnek, ezért a százalékértékek összege meghaladhatja a 100%-ot.)
Úgy hiszem, hogy az ügyfélszolgálati funkciónál, illetve a visszajelzésnél látható százalékokat egy kalap alá vehetjük. Ha így teszünk, akkor láthatjuk, hogy a fenti bejegyzés mennyire időszerű már itthon is, függetlenül attól, hogy nemzetközi példákat sorol fel.
Madalina Rita 2011.01.12. 09:32:16
Sajti Botond 2011.01.12. 09:54:02
Érdekes összehasonlítani a Te kutatásodból kapott számokkal: a kedvezményekkel kapcsolatos ok pl. náluk is hasonlóan hangsúlyos helyen van.
PR_hub · http://publicrelationshub.wordpress.com/ 2011.01.13. 17:13:23
Azonban a nyers eredményeket ígértem többeknek is, ezért ma összeraktam őket egy bejegyzésbe:
publicrelationshub.wordpress.com/2011/01/13/beszedes-oriasok-avagy-a-kozossegi-media-szerepe-a-nagyvallalatok-marketingjeben/
@SajtiBotond: Kösz, átfutom.