Mindenki számára fontos, hogy a lehető leghatékonyabban tudja végezni a munkáját anélkül, hogy kiégne. Ezért nagy piaca van a GTD-guruknak és applikációknak, itthon is lesz konferencia a témában. A The Next Web szerzője szerint azonban érdemes fenntartásokkal kezelni a tanácsokat, mert ha túl komolyan vesszük azokat, inkább frusztrálódunk ahelyett, hogy jobban dolgoznánk. Bár vannak pontok, ahol az illető egyszerűen az „adott helyzettől/egyéntől függ" felkiáltással mossa el az egyes alapvetéseket, valóban érdemes lehet kicsit tüzetesebben átnézni, milyen tanácsok sülhetnek el rosszul. Vagy mégis jól. :)
1. Kelj fel korán
Már az első pontnál tudnék vitatkozni a cikk szerzőjével. A guruk szerint ha korán kelünk, egyrészt jut idő mindenre, másrészt kevésbé stresszesebb a nap. A gond ezzel az, hogy van, aki inkább éjszaka teljesít jól és reggel még teljesen kótyagos fejjel próbálja meg felidézni, merre van a kávéfőző. A cikk írója szerint ez elvitathatatlan és komolyan kell venni, de szerintem még egy bagoly is tud alkalmazkodni a koránkeléshez, igaz kevésbé jókedvűen. Ebben a tanácsban tehát azért van valami.
2. Sose az e-mailek olvasása legyen az első dolgod reggel
Abban viszont már egyetértünk a cikkíróval, hogy ez egy elképesztően kevesek számára járható út. Sőt, elsőre senki nem jut eszembe, aki megengedetné magának, hogy nem a leveleit nézi át a munkanap kezdetén. Tegyük fel, hogy dolgozunk egy nagy projekten, ezért elsőként azzal foglalkozunk, mert nehéz és komoly munka. Mindeközben könnyen lehet, hogy tegnap este lefújták a projektet. Nem lenne kellemes élmény.
3. Egyszerre csak egy file
Elvileg mindig csak egy adott dologgal kellene foglalkozni a guruk szerint. Vannak is olyan appok, amik minden információs zajt levesznek a monitorról, hogy csak az adott feladatra koncentráljunk. A gondolat szép, de főként a kommunikációs iparban luxusnak számít a hírfolyam kizárása az életünkből. A magánjellegű csatornákat viszont valóban érdemes ilyenkor kiiktatni. Ennek megkönnyítésére jó, ha ahol csak lehet, különválasztjuk a magán- és munkajellegű kommunikációt.
4. Tervezd meg a napodat
Ha az egyes feladatokhoz időt rendelsz, jobb eséllyel tudod el is végezni azokat – a tanácsadók szerint. Kutatások is azt mutatják viszont, hogy sajnos ez a legritkább esetben sem sikerül, mert mindig tovább tart a munka, mint ahogy elsőre saccoljuk. Ez főleg a sok megszakítás miatt lehet, mert azt ritkán tudhatjuk előre, hogy sok telefonhívásunk lesz-e, vagy hogy a tervezett meeting nem fog-e csúszni, felborítva az előre felállított terveket.
5. A lifehack tanácsok majd segítenek
Mindenki azt reméli, hogy a lifehack tanácsokat a napi rutinba beépítve majd jobban fog menni a munka, több lesz az idő a feladatokra – az ezekkel való kísérletezgetés viszont időt és energiát emészt fel, a józan paraszti ész gyakran épp elég.
Ezek voltak a cikkben a legfontosabb pontok. Nektek vannak „kedvenc" jótanácsaitok? Az én kedvencem, hogy csak bizonyos órákban, maximum naponta kétszer szabad megnézni a levelezést. Kivitelezhetetlen és veszélyes "jótanács". A másik általam is kipróbált, de csak kevesek számára kivitelezhető praktika a pomodoro technika – én például mindig kihagytam a szüneteket, ezért végül egybefolyt az egész nap.
Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!