Facebook oldaldoboz

A napi.hu legfrisebb hírei

14/02/27 Így profitálhatunk a leghűségesebb követőinkből

Molnár Dávid

Tudd meg, ki a legjobb követőd! Melyik cég ne szeretné, ha egyetlen kattintással fény derülhetne arra, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkeznek a leghűségesebb követői? Bár az elkötelezettség mérésére egyre több módszer létezik, a legtöbbjük rendkívül időigényes. Ezért is számít úttörő megoldásnak két fiatal srác legújabb projektje, amiben – párezer forintos előfizetés mellett – számos dolgot tudhatunk meg a lojális Twitter-követőinkről.

Majdnem pontosan két éves az MVF névre hallgató projekt, ami Alex Taub és Michael Schonfeld nevéhez köthető és a Most Valuable Follower (legértékesebb követő) kifejezés rövidítése.

Anno az ötlet sajnos csírájában elhalt, mivel a két alapító csatlakozott a Dwolla nevű startuphoz. Azóta viszont újra függetlenek és szeretnék átültetni az ötleteiket, illetve elképzeléseiket az üzleti életbe. Az új cégüket Modern Mastnek hívják, és a napokban indították el legújabb oldalukat, ami SocialRank névre hallgat. Nemcsak az MVF projektet foglalja magában, sőt, az csupán egy része a kiterjesztett szolgáltatásnak - olvasható a TechCrunch weboldalán.

A legértékesebb követők mellett megtudhatjuk azt is, hogy kik a leginkább elkötelezettek – ők azok, akik a leggyakrabban lépnek kapcsolatba velünk említés, tweetünk kedvencekhez adása vagy profilunk meglátogatásának formájában. Az ingyenes verzióban mindkét lista az első 10 helyezettet mutatja, viszont ha a havonta 25 dollárba (közel 6 ezer forintba) kerülő csomagot választjuk, ez rögtön százra bővül. A felhasználók között utána szűrni is tudunk, kiválaszthatjuk például azt is, hogy csak a márkaként regisztrált fiókokat mutassa.

Screenshot.PNG

A fizetős verzióban akár demográfiai jellemzők alapján is vizsgálhatjuk a követőinket, de ez inkább a vállalatoknak, mintsem a magánszemélyeknek lehet érdekes.

Mire használhatják ezt a cégek?

A cégek egyértelműen a márkájuk iránti lojalitást erősíthetik azzal, ha különböző ajándékokat kínálnak fel annak, aki az adott hónapban a leghűségesebb követőjük volt. Így tesz például a GoPro is, aki a saját termékeit (pl. egy GoPro Hero+ Black Editiont) kínálta fel, vagy a zeneimádók egyik kedvenc oldala, a Spotify, ami egyhónapos prémiumtagsággal ösztönzi követőit Twitteren.

Bevett szokásnak, de akár elcsépelt megoldásnak is nevezhetjük, ha egy márka bizonyos szempontok alapján kiválasztja a hónap „rajongóját”, majd fotót készít vele és megosztja a közösségi média felületein. Sokan mindezt manuálisan, véget nem érő számolások és kalkulációk segítségével végezik el. A fenti szolgáltatás segítségévek akár egy kattintással is meg lehet kapni ezeket az információkat – havonta mindössze 6 ezer forintért, ami a legtöbb cég költségvetésében bizonyára elhanyagolható tétel.

Bárki bármit mondhat a hónap rajongója-szerű játékokról, de annyi biztos: ha törődünk a legaktívabb követőkkel, kamatostul meghálálják az odafigyelésünket. Találjuk meg őket, lépjünk kapcsolatba velük, és igazi barátaink lesznek a közösségi médiában, akik sokszor meg fognak védeni az elégedetlenkedő kommentekkel szemben. A fellépésük pedig lényegesen hitelesebb.

Hosszú távon pedig megfelelő statisztikai elemzésekkel azt is megtudhatják a vállalatok, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik, milyen szokásai vannak az irántuk leginkább elkötelezett követőknek/vásárlóknak. Ez természetesen akkor ad valós képet, ha előtte nem szervezünk olyan nyereményjátékot, ami könnyen vonz olyan embereket, akik esetleg nem is érdeklődnek a cég iránt, nem tekintik magunkat célközönségnek, kizárólag a várható ajándékok miatt retweetelik vagy jelölik kedvencek a cég mikrobejegyzéseit.

Ha szeretnénk kipróbálni a szolgáltatást, akkor ide kattintva megtehetjük. Én teszteltem és tényleg olyan felhasználókat dobott ki, akikkel nemcsak a Twitteren, de a való életben is jó kapcsolatot ápolok – utóbbi természetesen nincs befolyással a rangsorolási algoritmusra.




Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

1 komment

14/02/25 Corporate társkeresés – employer branding az alapoktól

Bányai Zsófi

Hazánkban ritkán látható eszközökhöz nyúlt a győri motorgyár-óriás: a közel 9000 főt foglalkoztató Audi ugyanis a szükséges humán erőforrás eléréséhez nagy volumenű, toborzási kampányt indított. Az óvodában játszódó szpottal gyakran találkozhattak a tévénézők az elmúlt hetekben, így most a téma kapcsán sorra  vesszük a munkáltatói márkaépítés sarkalatos pontjait. A mindennapi szakmai életbe már beépült az employer branding fogalma, sőt egyre több nagyvállalat áldoz erre itthon is nagyobb erőforrásokat (például Aldi, Bosch, Telekom), ennek ellenére alig olvashatunk szakmai fórumokon a témáról.Emellett pedig nem mehetünk el szó nélkül, így alább öt pontban foglaljuk össze a főbb tudnivalókat.

1. Kommunikáció a munka fogyasztóival

A munkáltatói márkaépítés szükségét közvetve a fogyasztói társadalmat követő változások idézték elő: kötődünk a márkákhoz, tárgyainkhoz, és az így előidézett érzelmek rabjaivá tudunk válni. A munkaerőpiac az elmúlt évtizedben gyökeres változásokon esett át: megváltoztak a munkakeresési szokások, de a munkához való hozzáállás is átalakult. A tehetséges munkaerő valójában nem (csak) megélhetést, hanem releváns kihívásokat keres. A munka fogyasztóivá vált ugyanis a társadalmunk jelentős rétege - ők képezik a munkáltatói márka célcsoportját.

2. A termék maga a szervezet, ami a jelenlegi munkavállalókban manifesztálódik

A fogyasztóknak - az analógiát folytatva - egy „terméket” kell értékesítenünk, méghozzá magát a munkáltatót. A márkának funkcionális (megélhetés) és emocionális (kihívás, önmegvalósítás) hasznot egyaránt szükséges kifejeznie a megfelelő „értékesítéshez”. Másrészt fontos belátni, hogy egy szervezetet kínálunk, így minden embert, aki adott pillanatban részese annak. A munkáltatói márka fogalmát ezért nem lehet elválasztani a szervezet kultúrájától: kiinduló és végpontja is a folyamatnak. Végérvényben a cég kultúráját - a „Hogyan mennek mifelénk a dolgok?” és a „Milyen itt dolgozni?” kérdésekre adott válaszokat - kommunikáljuk a kiváló munkaerő elérése érdekében. A kiválasztottak pedig majd azok lesznek, akik újratermelik a szervezet kultúráját.

employerbranding_instagram.png


3. A vállalat „személyiségét” formálja üzenetekké

A vállalat személyiségét alakítjuk fogyasztói üzenetekké a márkázás során. Ehhez a munkahely objektív (volt dolgozók, külsős HR/kommunikációs szakemberek) és szubjektív (jelenlegi dolgozók) szemlélőinek véleményére is szükség lesz. A munkáltatói márka esetén ugyanis hosszú távon sokkal fontosabb a valós kép lefestése, mint gondolnánk. Az employer branding nem csak az állásokra jelentkezők mennyiségi és minőségi növekedésében mutatkozik meg, hanem a munkavállalók elégedettségével és elkötelezettségével hat vissza a szervezet működésére. A szakterület empirikus kutatói szerint például az engagement hatékonyabbá teszi a dolgozókat, sőt meglepő módon így a beteg- és fizetés nélküli szabadságok száma is kimutatható módon csökken.

4.  A hiteles és az őszinte két külön fogalom

Az általános cél, hogy a márkával a tehetséges és az adott munkakörben beváló jelölteket elérjük. Ennek érdekében képzeljük el, hogy a munkáltató részére egy társkereső oldalon hozunk létre adatlapot. (A munkakeresés és a párkeresés között fennálló párhuzamot most felesleges is részletezni.) Egy vonzó profillal minden bizonnyal rengeteg lesz az érdeklődő, de a klasszikus ferdítésekre akár már az első randin fény fog derülni. Az adatlap ugyan hiteles és hihető, de nem őszinte - ami a kapcsolat kezdetén nem sok jót feltételez. A hitelesség ugyanis szükséges, de nem elégséges feltétele a sikeres munkáltatói márkaépítésnek. Az alkalmazott és a szervezet között (pár)kapcsolat kezdődik, a brand pedig a kapcsolat kezdete előtt a munka fogyasztóiban elvárásokat generál. Ha nem igazak a márka ígéretei, az a szervezet mindennapjaiból hamar egyértelművé válik a dolgozók számára. Ez a szervezetben hosszú távon fluktuációt, elégedetlen munkavállalókat, így közvetve reputációs kockázatot, valamint kevésbé hatékony munkavégzést eredményez.

5. Minden dolgozó a márka nagykövete

A márkázás során számolnunk kell a jelenlegi dolgozókkal: számukra is valósnak kell lennie a brandnek: ugyanúgy hangsúlyos a jelenlegi munkavállalók megcélzása, hiszen így növelhetjük a vállalat iránti elkötelezettségüket.  Ne felejtsük el: a jelenlegi alkalmazottak minden szituációban a márka elválaszthatatlan képviselői, a word of mouth legfontosabb forrásai.




Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

Szólj hozzá!