CSR Labor

  • Hibás feed URL.

The #Buzz Report Hírlevél

thumbnail_03.png

Hogyan lehet sikeres egy vállalat a közösségi médiában? Melyek a pozitív példák, és melyek azok a hibák, amelyekből tanulni érdemes? Kéthetente kiválogatjuk Önnek a legjobb esettanulmányokat, kampányokat.

A napi.hu legfrisebb hírei

10/12/13 Jótékonysággal kapcsolatos jelenségek a Facebook-on

FLOW PR

Karácsony előtt körülnéztünk a Facebook-on, arra keresve a választ, vajon hogyan és milyen súllyal van jelen az oldalon adományozás témája. Áttekintve a nemzetközi jótékonysági kezdeményezéseket, számos jobbnál-jobb ötlet született a facebook-felhasználók mozgósítására. Közös elem ezekben, hogy a felhasználóknak nem csak az aktivitására (lájk-gyűjtés), hanem az aktív adományozási hajlandóságára is építenek.

Csak egy friss példa: az AIDS világnapján számos híresség lelépett a Facebook-ról, ezzel buzdítva rajongóikat, hogy adakozzanak. Visszalépésüket ugyanis egy konkrét összeg összegyűlésétől tették függővé. A mintegy 25 millió rajongót számláló Lady Gaga oldal például hat napig volt halott, ezalatt csak az sms-alapú adományozásra buzdító szövegek jelentek meg rajta.

Számtalan adomány-szerző alkalmazást is találhatunk a Facebook-on, ezek különböző aktivitásokért cserébe lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy eldönthessék: az alkalmazást fejlesztők milyen célra fordítsák a munkájuk, kattintásuk, network-jük értékét. A Good Samaritan-on keresztül például a felhasználó kitölt egy kérdőívet, cserébe választhat, mely szervezetnek juttassanak ezért adományt. A Social Vibe összeköti a felhasználó facebook-közösségét és social vibe-accountját. A felhasználó által kiválasztott támogatandó szervezet annak fejében kap pénzt, amennyi látogatást generált a felhasználó közössége a Social Vibe oldalán.

A legegyszerűbb és legdirektebb módja a gyűjtésnek persze az, ha egyenesen, mindenféle feladat és köztes lépés nélkül, a felhasználók pénzt tudnak adni. Erre lehetőség nyílik a Facebook-creditek által, legyenek azok vásároltak vagy ingyenesek. Ezt a módszert használják jótékonysági szervezetek, például a rák ellen küzdők, de a módszerben rejlő lehetőséget felfedezték a piaci szereplők is. A CNN például szintén a creditekre építve jótékonysággal próbálja népszerűsíteni a Hősök legújabb évadát. Kiválasztottak tíz „hőst”, akiket a Facebook-on, illetve reklámokban mutatnak be. Van köztük szociális munkás, egészségügyi dolgozó, gyermekmentő. Akinek a céljai a legszimpatikusabbak, annak adhatnak creditet a felhasználók.

Hasonló, magyar megoldásokat, alkalmazásokat még nem láttunk, de jó kezdeményezések már vannak. Lássuk akkor, hogyan igyekeznek kommunikációs szakemberek, szervezetek lehetőséget találni közösségük mozgósítására.

CSR=Lájk-vásárlás. A vállalat lájkokért cserébe ad valamit a támogatott szervezetnek (minden lájk adott összeget ér, minden lájkért cserébe kap valamit a támogatott szervezet). Vagyis a vállalat virtuálisan megveszi a lájkokat. Az akció egyrészt jó kommunikációs téma, másrészt támogatók szerzésére is alkalmas. Jellemző ezekben az esetekben még a kapcsolt támogatás: a lájkok által összegyűlt összeget a kezdeményező kiegészíti/megduplázza. Ezek a kezdeményezések nem ösztönöznek adakozásra, de szemléletet formálnak, és már ez sem elhanyagolható szempont magyar viszonylatban.

Híradás. A civilek inkább híradásra használják az üzenőfalat: tudósítanak az aktuális gyűjtések helyszínéről, időpontjától. Mintegy 3000 embernek tetszik például a Baptista Szeretetszolgálat Cipősboboz akciója, ami saját, folyamatosan frissülő oldallal rendelkezik.

Ismert közéleti személyiség szerepvállalása. A Tartsd a szintet! Facebook-kezdeményezés mellé Erős Antónia állt védnökként, segítve, hogy ezen a közösségi csatornán is nagy nyilvánosságot kapjon a cukorbetegség ügye. 

Adományközvetítés. Egyes szerveződések azért nyitnak oldalt, hogy azon segítsenek összehozni az adományozókat és a rászorulókat. Erre nem találtam bejáratott, igazán működő magyar példát, kezdeményezések vannak, például állatmentéssel foglalkozó szervezetek vállalnak fel ilyen missziót.




Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://trendlabor.blog.hu/api/trackback/id/tr502503984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hatzi.Anna 2010.12.14. 10:05:14

Én olyanokkal találkoztam, hogy egy lájkért szaloncukrot, csokimikulást stb. adnak a rászorulóknak. Erre is jó a Facebook. Szerintem tök jó, hogy vannak ilyenek, még akkor is, ha olykor üzleti érdek vagy rajongók toborzása is áll mögötte, mert így tulajdonképpen mindenki ajándékozhat másoknak és közben nem kell azzal bajlódnia, hogy ezt eljuttassa a megfelelő helyre, hanem otthon a gép előtt egyből el tudja intézni egy kattintással. Szóval stílusosan szólva én lájkolom ezeket a kezdeményezéseket :)