CSR Labor

  • Hibás feed URL.

The #Buzz Report Hírlevél

thumbnail_03.png

Hogyan lehet sikeres egy vállalat a közösségi médiában? Melyek a pozitív példák, és melyek azok a hibák, amelyekből tanulni érdemes? Kéthetente kiválogatjuk Önnek a legjobb esettanulmányokat, kampányokat.

A napi.hu legfrisebb hírei

10/08/04 Fogyókúrán a Youtube

Sajti Botond

Vége a Youtube-diszkós házibuliknak?
Érezhetően bekeményítettek a szerzői jogok érvényesítése terén a Youtube-on az elmúlt hónapokban: viharos gyorsasággal váltak elérhetetlenné évek óta népszerű és nagy nézettségű zenék, videoklipek és filmrészletek (a nem jogtiszta zenék törlése a videók alól egy per hatására már 2009-ben megkezdődött). 

Ezeknek a legyalulására a legnagyobb videomegosztó oldalnak persze minden joga megvan, sőt ez olyan kötelessége is, amelynek a nagy zenei kiadók perekkel és egyéb eszközökkel próbálnak – úgy tűnik, egyre eredményesebben – érvényt szerezni. Csakhogy a Youtube sikerének, népszerűségének egyik alapja épp az volt, hogy ha a felhasználóknak bármilyen zenés vagy filmes videorészletre szüksége volt, azt jó eséllyel megtalálták itt. Így vált a Youtube nemcsak a blogok, a Facebook és egyéb közösségi oldalak bejegyzéseit színesítő videók legfontosabb forrásává, de például a házibulik központi elemévé is (apa hifiszettjét leváltva). A saját videós alkotások készítőit szintén érzékenyen érinti ez a szigorítás, mivel sok esetben nem tölthetik fel a jogvédett zenékkel színesített összeállításaikat, így kénytelenek saját vagy a Youtube által felajánlott hanganyagokat használni.

A szigorítás más alkalmazásokat is érzékenyen érint
Olyan népszerű alkalmazások is részben a Youtube-on elérhető tartalmakra épülnek, mint a blip.fm, ahol amellett, hogy saját kedvenc számainkat közzétehetjük, a többiek összeállításaiba is belehallgathatunk, így egy olyan személyre szabott rádióadónk lesz, ahol a zenei szerkesztőket mi magunk válogatjuk össze. Épp a blip.fm-en levő régebbi bejegyzésekre visszagörgetve tűnt fel, milyen sok Youtube-os forrásból származó bejegyzés vált elérhetetlenné – mindez az elmúlt 4-5 hét fejleménye. Rákerestem pár olyan nagy kedvenc filmrészletre is, amelyeket korábban újra meg újra elővettem, de ezek jó része is eltűnt. Persze a blip.fm már azelőtt is nagyon népszerű volt, hogy a Youtube-videókat ide is bekötötték, de azóta összehasonlíthatatlanul bővebb lett a kínálat.

Megoldási kísérletek
Ha a Youtube-on elérhető tartalmakat ilyen tempóban ritkítják tovább, jobb híján nagyon sokan máshol fogják majd keresgélni a legnagyobb videómegosztóról már törölt zenés videókat és filmrészleteket. A szerzői jogok védelme és a tartalmak szabad megosztása és felhasználása közötti érdekellentét megoldása felé a zeneletöltések terén már láthatóak az előrelépés jelei (e téren a Radiohead nyitott új korszakot még 2007 októberében, amikor a felhasználókra bízta, mennyit fizetnek az új album letöltéséért). A videómegosztók esetén egy széles körben alkalmazható megoldás továbbra is várat magára. Ami azért is furcsa, mert ez az oldalak népszerűsége alapján óriási üzleti lehetőséget is rejt magában.

Apróbb pozitív kezdeményezéseket persze már e téren is találunk: Moby például már nyitott az amatőr és a nonprofit videósok felé: bizonyos alkotásait erre a célra létrehozott oldalán ingyen a rendelkezésükre bocsátja. Több kisebb-nagyobb kiadóvállalat pedig saját csatornáján teszi elérhetővé a különböző tartalmakat, esetenként a beágyazhatóságot is engedélyezve. 

Ahogy arról az Index is beszámolt, a Friendly Music oldal segítségével pedig 2 dolláros áron jogtisztán használhatunk különböző zenéket saját videóinkhoz, de a kezdeményezés értékét egyelőre csökkenti, hogy épp a nagy kiadók nem csatlakoztak még, csak a függetlenek. Pedig ezen ők is kereshetnének – aki sok időt és energiát öl egy saját videó készítésébe, az nem fog sajnálni 2 dollárt a megfelelő zenei aláfestésért sem.

Hasonló megoldás elképzelhető a népszerű filmjelenetek megosztására is – a tízperces részletekben feltöltött teljes filmek törlése ugyan logikus lépés, de önmagában egy kisebb epizód nem okoz veszteséget a forgalmazóknak, sőt akár kedvet is csinálhat a teljes film megnézéséhez. Az biztos, hogy a különböző tartalmak törlése érdekében indított perek önmagukban már nem elegendőek a kérdés megnyugtató rendezésére, és hosszú távon saját üzleti eredményességüket is veszélyeztetik a nagy kiadóvállalatok, ha a szerzői jogok érvényesítését nem párosítják a megváltozott környezethez igazodó új felhasználói lehetőségek bevezetésével.

 




Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://trendlabor.blog.hu/api/trackback/id/tr252193700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petyaaaa · http://susnya.hu/ 2010.08.04. 14:49:42

Én egyáltalán nem aggódnék, hogy emiatt elfordulnak a felhasználók a YouTube-tól.

1)Talán végre felfedezik a SoundCloud-ot is, és nem fogják szöveges "videókkal" teleszemetelni a YouTube-ot.

2) Azon kiadók, akiknek a zenéit követem, szinte kivétel nélkül rendszerint saját maguk töltik fel a teljes zeneszámaikat, videóklipjeiket. Valószínűleg az én kedvenceimet nem ismernétek annyian, úgyhogy példaként inkább a VEVO-t említeném meg.

3) A filmtrailerekhez szintén léteznek hivatalos csatornák, de egyébként kíváncsi lennék, hogy hány filmkiadó fog rendszeressen azzal foglalkozni, hogy bejelentgesse a jogsértő tartalmakat. Mert lehet, hogy az a pár kiadó, akinek most sikerül hatást gyakorolnia, az csak a videók 0,0001%-át érinti. (Most csak mondtam egy számot.)

Üdv, Petya

Sajti Botond 2010.08.04. 15:36:24

@Petyaaaa a filmkiadók közül pont a nagyok erre odafigyelnek, például észrevehetően sokat lepucoltak a 20th Century Foxhoz tartozó filmekrészletek közül. A filmtrailer az más tészta, azt nyilván még ők is reklámnak tekintik.

A zenék esetén meg a kisebb kiadók - ahogy én is említettem - ezt tényleg rugalmasan kezelik, de pl. a Sony Music különösen szigorú ebben a kérdésben.