CSR Labor

  • Hibás feed URL.

The #Buzz Report Hírlevél

thumbnail_03.png

Hogyan lehet sikeres egy vállalat a közösségi médiában? Melyek a pozitív példák, és melyek azok a hibák, amelyekből tanulni érdemes? Kéthetente kiválogatjuk Önnek a legjobb esettanulmányokat, kampányokat.

A napi.hu legfrisebb hírei

10/01/14 A sajtótájékoztató jövője: az online közvetítések felemelkedése és a lazacos szendvicsek bukása

Sajti Botond

„Újságíró ne járjon sajtótájékoztatóra! Ha megtudom egy kollégáról, hogy sajtótájékoztatóra ment munka helyett, kirúgom." Pallagi Ferenc, a Bors főszerkesztője (In: Első HÍRes Könyv)

A vállalati kommunikáció megújítására vonatkozó, az újmédia eszközeit és technikai megoldásait előtérbe helyező kommunikációs javaslatok fogadtatása a kezdeti bizalmatlanság után ma már kedvező: az ügyfelek érdeklődőek, sőt lelkesek, ha ezek bevezetéséről esik szó. Csak egy kivétel akad, ez pedig a sajtótájékoztatók online közvetítése.  

Ennek egyik oka, hogy egy sajtóesemény sikerességének mérésére még mindig a helyszínen megjelent újságírók (és persze fotósok, operatőrök) létszáma szolgál, mivel a PR-munka eredményessége ritkán válik olyan látványossá és kézzelfoghatóvá a vezetők számára, mint amikor vakuk kereszttüzében, újságírókkal teli sorokkal szemben ülhetnek le az előadói asztalhoz. A személyes találkozás során ráadásul az aktuális sztori elmesélése és a felmerülő kérdések megválaszolása után a sajtókapcsolatok építgetésére is jut idő. Nem csoda, hogy erről sokan a jövőben sem akarnak lemondani.
 
A válság és technika fejlődésének együttes hatása azonban hosszú távon a sajtótájékoztatókat is átformálja. A vállalatok minden téren – így a sajtóesemények megszervezésekor is – kénytelenek takarékoskodni. A drága hotelek konferenciatermeiben, lazacos szendvicsekkel gazdagon megrakott asztalok mellett tartott sajtókonferenciákat egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, és gyakran még ők is – nagyon okosan – tudatosan kerülik a recesszió idején visszatetszést keltő túlzó költekezésnek a látszatát is.
 
Nem hagyta érintetlenül a válság a médiát sem: hónapról hónapra kevesebb pénz folyt be a kiadók kasszájába a hirdetési és egyéb bevételekből, így többen szerkesztőségeik létszámának csökkentésére kényszerültek. Az újságíróknak emiatt ma már kevesebb ideje jut részt venni a különböző sajtóeseményeken, amelyek – lássuk be – elég időigényesek. Ebből következik, hogy az ilyen rendezvényeken résztvevők száma hosszú távon szükségszerűen csökkenni fog.
 
Ezzel együtt az online közvetítés szerepe felértékelődik, mivel idő- és költségtakarékos alternatívát jelent mindkét fél számára. Az újságíró a gépe mellől követheti nyomon az eseményeket és teheti fel kérdéseit, majd a cikk megírása közben akár újra megnézheti az őt érdeklő részeket, ráadásul a más városokban, megyékben működő szerkesztőségek is bekapcsolódhatnak egy nap akár több ilyen közvetítésbe, így a tényleges résztvevők száma növekedni fog. Az ügyfeleknek pedig azért hasznos ez a lehetőség, mert a rögzített felvételek utólagos megszerkesztésével az online sajtó és esetleg a bloggerek számára is használható tartalmat tudnak létrehozni, ezáltal pedig a megjelenések számát és minőségét is növelhetik amellett, hogy megkönnyítik az újságírók munkáját.
 
Természetesen ennek elterjedése a technikai feltételek biztosításán túl nemcsak a vállalatok, de az újságírók, szerkesztőségek részéről is szemléletváltást igényel, sokan egy ideig még fenntartással fogják kezelni a sajtótájékoztatón való részvétel e formáját. Az viszont biztos, hogy hosszú távon muszáj lesz elfogadnia a szervezőknek, hogy ne a résztvevők létszámát, hanem az információ megfelelő helyen való közzétételét, illetve a célcsoportok elérését tekintsék tényleges eredménynek egy sajtótájékoztató értékelésekor, így az sem lesz kudarc, ha egyszer majd többen követik nyomon online az eseményeket, mint a helyszínen.
 



Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://trendlabor.blog.hu/api/trackback/id/tr331672666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sarruken 2010.01.15. 00:19:46

Botond, több problémát látok itt:
- egy étterem különtermében, nem hotelben tartott sajtótájékoztató költsége nem olyan nagy, nem sokkal több az online közvetítés áránál - annál a néhány tízezer forintnál meg a kapcsolatépítés jóval többet ér(het)
- a kapcsolatépítés jónéhány vezető számára szerintem sokkal fontosabb, mint gondolnánk - erre az online sajtáj megint kevéssé alkalmas
- és ott van még az is, hogy szerinted ki hallgatná meg a bullshittel telenyomott preziket, ha nem kéne legalább látszólag odafigyelnie? Jaa, hogy lehet tömör, információkban gazdag, lényegretörő előadást is tartani? De hisz ezt akár közleményben is kiküldhetnénk, az újságírók meg emilben vagy cseten nyomathatnák a kérdéseiket, ez még költséghatékonyabb!

Nem tartom kizártnak, hogy egyes csoportok (pl. vidéki újságírók vagy nem a blogolásból élő bloggerek) esetében elterjed ez a módszer, sőt magukat innovatívnak tartó vállalatok is tuti alkalmazzák majd párszor, hogy fityiszt mutathassanak a vetélytársaknak, de hogy a hagyományos sajtájt egyhamar nem fogja kiváltani, abban biztos vagyok.

Sajti Botond 2010.01.15. 08:04:00

@sarruken: Kezdjük a végén: egyetértünk abban, hogy a hagyományos sajttájt nem fogja kiváltani, ez nem is cél, nem is erről szólt a bejegyzés, hanem arról, hogy az online közvetítés mint kiegészítő eszköz bevezetése nem vesz el, csak hozzáad a sajtókommunikáció eredményességéhez.
A költségekről: megnéztem több példát is, és azt látni, hogy nincs szükség drága, nagyfelbontású HD-közvetítésre, ez egy egyszerű kamerával is megoldható.
A kapcsolatépítésre pedig már inkább a kifejezetten ilyen célú események alkalmasak: hosszabb sajtótúrák, nyílt napok, stb. Az újságírók sokkal nagyobb rohanásban vannak, mint mondjuk 5-6 éve.
Ha pedig bullshittel van telenyomva egy sajttáj prezije, akkor ma már nagy a veszély, hogy a következőre sokan nem jönnek el: le kell építeni a bullshitet.
Szerintem előbb-utóbb nemcsak a leginnovatívabbaknál lesz ez elérhető, hanem szélesebb körben is, pl. jó ideje már az MNB sajttájait is visszanézheted: www.mnb.hu/engine.aspx?page=mnbhu_online_sajttaj

sarruken 2010.01.15. 20:39:28

Persze, de technikai, technikusi költség akkor is van - ráadásul a technika ördöge ilyes esetekben bármikor közbeléphet. Velem történt már olyan, hogy a sajtáj előtt egy órával meghalt a beépített projektor lámpája, mégis lett belőle rendezvény, sőt akkor is megoldottuk volna, ha közben történik - egy online sajtáj esetében erős kétségeim vannak a megoldás gyorsaságával és a nem odafáradt, tehát valamennyi energiát már elköltött újságírók türelmét illetően.

Hosszabb sajtótúrák? Hah, válságban mikor találkoztál te ilyennel? A válság előtt se volt sok ilyen, de mostanában... Persze, hogy rohanásban vannak, persze, hogy irtani kell a bullshitet, mi is ezen vagyunk, csak épp vannak szintek, fokozatok.

Nagyon kíváncsi lennék, hogy hány relváns újságíró nézte végig - vagy legalább a keresett pillanatig - ezeket a közvetítéseket! Itt nem a zabálósakra és a narcisztikusakra gondolok:)

Ne érts félre, az online/webkettes világ egyik leglelkesebb rajongója vagyok, de nem gondolom, hogy minden jó, ami online.

Varga Zita Hella 2010.01.17. 17:40:05

@sarruken: Nem értek egyet a felvetett problémákkal. A bejegyzés az online közvetítésről mint kiegészítő eszközről szól, és egy olyan cég esetében, ahol több sajtótájékoztató zajlik egy évben, az újságírók kifejezetten hálásak, ha nem kell minden egyes alkalom esetében kimenni a helyszínre. A média-ügyfél kapcsolatépítésre hatékonyabb eszközök vannak, mint egy sajtótájékoztató, és egy-egy tényleg érdekes online közvetítés után ezen eszközök használata felértékelődik, a sajtós szívesebben elmegy egy kapcsolatépítő sajtóbeszélgetésre, vagy one-on-one-ra. Az online közvetítéssel eddig csak pozitív tapasztalataink voltak, főként, hogy egy külföldi profot is be tudtunk kapcsolni az online sajtótájékoztatóba.

sarruken 2010.01.19. 10:16:37

Zita, abban egyetértek, hogy nem a sajtáj a legjobb kapcsolatépítésre, de ez is egy lehetőség, amivel élni lehet.

A másik érveddel kapcsolatban meg csak annyi, hogy a nem annyira fontos, személyes jelenlétet nem igénylő rendezvények esetében nem vagyok benne biztos, hogy egy közlemény önmagában nem lenne elég.

Készséggel elhiszem, hogy nektek csak pozitív tapasztalataitok voltak, de lássuk be, hogy ez azért még nem statisztikai merítés:)

Madalina Rita 2010.01.20. 09:42:35

@sarruken: Ennyire újszerű eszközöknél nehéz is lenne statisztikai merítésről beszélni. :)