10/08/05 Goldenblog dobogó!

FLOW PR

Nagy örömmel értesültünk róla, hogy az Addict után a Trendlabor szerepel a második helyen a Goldenblog szakmai kategóriájában! Fontos ez nekünk, mert ritkán nyílik arra alkalom egy blog írója, illetve írói számára, hogy objektív értékelést kapjanak olyan emberektől, akik maguk is hasonló területen aktívak.

Éppen ezért nagyon örültünk neki, hogy egy olyan zsűri tartotta a második helyre érdemesnek blogunkat, melyben a kommunikációs szakma különböző területeiről érkező, elismert szakértők foglaltak helyet (Ihász Ingrid, Pécsi Ferenc, Müller Tamás).

A Trendlabort tavaly szeptemberben indítottuk, tehát még nincs egy év mögöttünk. Ez idő alatt viszont sokat dolgoztunk azért, hogy egy élő, és releváns blogot készítsünk, melyben olyan kérdéseket vetünk fel, amik aktuálisan foglalkoztatnak minket és a szakma képviselőit, illetve az online trendek és a pr-szakma kérdései iránt érdeklődő olvasókat.

Köszönjük mindenkinek, aki olvassa, kommentálja, lájkolja és megosztja bejegyzéseinket! Azon leszünk, hogy erre a jövőben még több okuk legyen.

 




Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

Szólj hozzá!

10/08/04 Fogyókúrán a Youtube

Sajti Botond

Vége a Youtube-diszkós házibuliknak?
Érezhetően bekeményítettek a szerzői jogok érvényesítése terén a Youtube-on az elmúlt hónapokban: viharos gyorsasággal váltak elérhetetlenné évek óta népszerű és nagy nézettségű zenék, videoklipek és filmrészletek (a nem jogtiszta zenék törlése a videók alól egy per hatására már 2009-ben megkezdődött). 

Ezeknek a legyalulására a legnagyobb videomegosztó oldalnak persze minden joga megvan, sőt ez olyan kötelessége is, amelynek a nagy zenei kiadók perekkel és egyéb eszközökkel próbálnak – úgy tűnik, egyre eredményesebben – érvényt szerezni. Csakhogy a Youtube sikerének, népszerűségének egyik alapja épp az volt, hogy ha a felhasználóknak bármilyen zenés vagy filmes videorészletre szüksége volt, azt jó eséllyel megtalálták itt. Így vált a Youtube nemcsak a blogok, a Facebook és egyéb közösségi oldalak bejegyzéseit színesítő videók legfontosabb forrásává, de például a házibulik központi elemévé is (apa hifiszettjét leváltva). A saját videós alkotások készítőit szintén érzékenyen érinti ez a szigorítás, mivel sok esetben nem tölthetik fel a jogvédett zenékkel színesített összeállításaikat, így kénytelenek saját vagy a Youtube által felajánlott hanganyagokat használni.

A szigorítás más alkalmazásokat is érzékenyen érint
Olyan népszerű alkalmazások is részben a Youtube-on elérhető tartalmakra épülnek, mint a blip.fm, ahol amellett, hogy saját kedvenc számainkat közzétehetjük, a többiek összeállításaiba is belehallgathatunk, így egy olyan személyre szabott rádióadónk lesz, ahol a zenei szerkesztőket mi magunk válogatjuk össze. Épp a blip.fm-en levő régebbi bejegyzésekre visszagörgetve tűnt fel, milyen sok Youtube-os forrásból származó bejegyzés vált elérhetetlenné – mindez az elmúlt 4-5 hét fejleménye. Rákerestem pár olyan nagy kedvenc filmrészletre is, amelyeket korábban újra meg újra elővettem, de ezek jó része is eltűnt. Persze a blip.fm már azelőtt is nagyon népszerű volt, hogy a Youtube-videókat ide is bekötötték, de azóta összehasonlíthatatlanul bővebb lett a kínálat.

Megoldási kísérletek
Ha a Youtube-on elérhető tartalmakat ilyen tempóban ritkítják tovább, jobb híján nagyon sokan máshol fogják majd keresgélni a legnagyobb videómegosztóról már törölt zenés videókat és filmrészleteket. A szerzői jogok védelme és a tartalmak szabad megosztása és felhasználása közötti érdekellentét megoldása felé a zeneletöltések terén már láthatóak az előrelépés jelei (e téren a Radiohead nyitott új korszakot még 2007 októberében, amikor a felhasználókra bízta, mennyit fizetnek az új album letöltéséért). A videómegosztók esetén egy széles körben alkalmazható megoldás továbbra is várat magára. Ami azért is furcsa, mert ez az oldalak népszerűsége alapján óriási üzleti lehetőséget is rejt magában.

Apróbb pozitív kezdeményezéseket persze már e téren is találunk: Moby például már nyitott az amatőr és a nonprofit videósok felé: bizonyos alkotásait erre a célra létrehozott oldalán ingyen a rendelkezésükre bocsátja. Több kisebb-nagyobb kiadóvállalat pedig saját csatornáján teszi elérhetővé a különböző tartalmakat, esetenként a beágyazhatóságot is engedélyezve. 

Ahogy arról az Index is beszámolt, a Friendly Music oldal segítségével pedig 2 dolláros áron jogtisztán használhatunk különböző zenéket saját videóinkhoz, de a kezdeményezés értékét egyelőre csökkenti, hogy épp a nagy kiadók nem csatlakoztak még, csak a függetlenek. Pedig ezen ők is kereshetnének – aki sok időt és energiát öl egy saját videó készítésébe, az nem fog sajnálni 2 dollárt a megfelelő zenei aláfestésért sem.

Hasonló megoldás elképzelhető a népszerű filmjelenetek megosztására is – a tízperces részletekben feltöltött teljes filmek törlése ugyan logikus lépés, de önmagában egy kisebb epizód nem okoz veszteséget a forgalmazóknak, sőt akár kedvet is csinálhat a teljes film megnézéséhez. Az biztos, hogy a különböző tartalmak törlése érdekében indított perek önmagukban már nem elegendőek a kérdés megnyugtató rendezésére, és hosszú távon saját üzleti eredményességüket is veszélyeztetik a nagy kiadóvállalatok, ha a szerzői jogok érvényesítését nem párosítják a megváltozott környezethez igazodó új felhasználói lehetőségek bevezetésével.

 




Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

2 komment

10/08/02 Web2 Panoráma - 3. rész

FLOW PR

Az internet arra jó többek között, hogy megosszuk magánéletünket a világgal. A közösségi média pedig arra is alkalmas, hogy mások beleszóljanak, véleményt mondjanak a magánéletünkről. Kellőképpen extrovertált embereknek találták ki a CoupleSpark oldalt, ahol a (házas)párok oszthatják meg párkapcsolati vitáikat a világgal, majd vadidegen emberek szavaznak róla, és elmondják véleményüket, jótanácsaikat.

 

A folyamat egyszerű: a felhasználó beírja a vita tárgyát pro és kontra, majd az olvasók szavaznak, hogy a férinak vagy a nőnek adnak igazat, illetve kommentelik az ügyet. Egy példa: az egyik férj arra panaszkodott, hogy harminc évesen csak havonta egyszer engedi az asszony a szexet. Szerinte ez kevés, és neki több jár, miközben az asszony azzal érvelt, hogy ez bőven elég. Lehet tippelni, hogy az olvasók többsége kinek adott igazat...

Egy másik esetben egy frissen eljegyzett nő írt panaszos levelet, akinek nem tetszett az eljegyzési gyűrű, amit a párja vett neki és ezt szóvá is tette. A férfi persze kiakadt azon, hogy a lánynak kifogása van a baromi drága gyémántgyűrű ellen.

A CoupleSpark-ot egy hete fedeztük fel, akkor átlagban 45-50 szavazat érkezett egy-egy kérdésre. Ma megint megnéztük az oldalt, és már 6-700 szavazat látható, és a kommentek száma is látványosan megugrott. Valószínű tehát, hogy ez egy nagyon sikeres honlap lesz.

A párkapcsolatokról ugorjunk át a közösségi kapcsolatokra. Egy nagyon érdekes és hasznos oldalra bukkantunk a minap. A PeerIndex azt a célt tűzte ki maga elé, hogy egy logaritmus alapján értékelje a közösségi média felhasználóinak befolyását, véleményformáló képességét. Az oldal működtetői folyamatosan nyomon követik a Twitteren, a Facebook-on és a LinkedIn-en zajló eseményeket - kik, milyen témában, milyen gyakran szólalnak meg, hányan követik a megszólalásaikat, stb. - és ezek alapján határozzák meg, hogy az egyes témákban kiknek a véleménye bír a legnagyobb befolyással az interneten.

Vegyünk egy példát: ha beírjuk az oldal keresőjébe, hogy social media, kiadja azokat a figurákat, akik ebben a témában a legaktívabbak (a PeerIndex szerint Adam Ostrow, a Mashable főszerkesztője a legfontosabb véleményformáló ebben a témában.), hányan érdeklődnek a téma iránt, hetente hány tweet, komment, poszt, stb. születik erről a az említett három weboldalon, és még számos más hasznos adatot. Az oldal hasznosságát leginkább abban látjuk, hogy ha valaki egy téma iránt érdeklődik, a PeerIndex segítségével könnyen beazonosíthatja a téma véleményvezéreit, és követheti tevékenységüket.




Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel az RSS-értesítőnkre!

Szólj hozzá!



süti beállítások módosítása